Summa sidvisningar

fredag 13 september 2013

Båldakatj





























 Så hittade jag detta område efter att förra året gått bet trots vägbeskrivning.
Otroligt läckert,stenigt,ödsligt,kargt,lite spöklikt , orden är många och tankarna likaså!
En gammal älvfåra och jag undrar när det forsade vatten här?
Området är plant och vidsträckt.
Det finns inga större stenblock här utan alla stenar är relativt små och täckta med lav.
Läste att här finns Urskog och torrfuror som är mer än 500år gamla.
Har sökt efter info på nätet om området men hittat väldigt lite.
Arjeplog har en fantastisk natur som vi verkligen ska vara rädda om.
Av alla ställen jag varit på är detta det mest märkliga.
De nedsågade stolparna är rester från ett gammalt renstängsel som skulle förhindra renarna att gå över älven som ligger i närheten. Området ligger i Ståkke sameby.
Bild 1-3 är på väg till området.

Nu har jag tittat på området på Google Earth och upptäckte att det  är ett mycket stort område.
Bra detaljåtergivning då de nedsågade stolparna som ligger på marken syns.


























4 kommentarer:

  1. Kanske inte helt ovanligt med klapperstensfält till fjälls,men det här området ses vara ett stort område. Håller med dig om att det ser ut att vara ett spännande område.

    Jag har aldrig sett gränsmarkering mellan samebyar, det vore roligt att höra mer om detta.
    Min fd. man arbetade med samerna. Jag var med åtskilliga vintrar på skoter och sandade gränshagan. Gränsen mellan Norge och Sverige. jag har varit mycket ute på fjället men aldrig sett något liknande. Roligt om du finner mer fakta om dessa avsågade stolpar/Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Brita.
      Tack för ditt inlägg.
      Området ligger inte uppe i fjällen utan mer lågland. Jag ska åka till Silvermuseet där jag vet att det finns information om stället. Återkommer.

      Radera
  2. Såå vackert!
    Visst har det stora likheter med Innerdalen?

    SvaraRadera
  3. Oj så stort kullerstensfält har jag aldrig sett! Så vackert ni har det där i närheten, måste nog ta ett besök till Arjeplog framöver :)

    SvaraRadera