Summa sidvisningar

lördag 16 november 2013

Natt i Arjeplog









En Fredagkväll i Arjeplog.
Kanske inte den mest vanliga sysselsättningen en Fredagkväll för gemene man,men har man norrsken som intresse får man var vara på sin vakt!
Strax innan det här norrskenet flammade stod vi och pratade om att åka hem för det var så lite norrsken. Helt plötsligt från ingenstans blev det ett helt galet vackert. Som på den mittersta bilden höll det på länge och jag lovar att när det väl sätter igång blir man lite strirrig och funderar på ISO,bländare,slutartider och fokus!
Månen lyser upp snön bra och gör att slutartider blir korta. Här har jag fotograferat men ISO 500 f 2,8 och ca 7,5sek och uppåt. Mycket nöjd med skärpan på bilderna, den sista är "nästan" perfekt.

15 kommentarer:

  1. Även om jag inget sagt så säger jag det igen.
    "nästan perfekt". som du också säger.
    Helt otroligt perfekt enligt mig.
    Kanske kan man pressa lite till.
    Den nya tekniken kommer att göra det..men just nu är du ensam.
    Tittar inte bara på dom senaste bilderna utan många.
    Tror du har en del att lära dom som en gång lärde mig.
    Tiden var inne och passerade. Som den passerar än en gång.
    Allt arbete man lagt upp är plötsligt noll.
    Så har stegen varit.
    Att fota Norrsken kan bara vi göra. Men tekniken kommer att köra över oss igen. Lite trist att de som går först med att vekligen visa dagens teknik och samtidigt stå för verkligheten snart är borta.
    Jag kommer ihåg dina bilder i en skarv..klart du förstår.
    För mig kommer du oavsett teknik vara en av Lapplands...eller kanske Lapplands största fotograf i hänseende Norrsken som jag känner det.
    I morgon är något annat.
    Mvh/-Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders för ditt generösa inlägg. Jag kan nästan jämföra fotografering med sport där jag tävlar med mig själv för att få så bra bild som möjligt. Vad sen andra tycker är givetvis en vägledning för mig att jag utvecklas inom foto, för fullärd det blir man aldrig. Jag har ju fotat ett och annat norrsken och det gäller att vara ute för att få bra bilder.
      Mvh
      Maria

      Radera
  2. Bara en sak till.
    Man ska aldrig nöja sig.
    Att aldrig ge sig själv betyget att man nöjer sig.
    Du/vi/jag dör snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig aldrig ,vill lära mig hela tiden.
      Tycker dessutom att det är kul att lära ut fotografering!
      Tänker inte lämna in än!!!

      Radera
  3. nästan? den är super perfekt!!!
    Underbara bilder. Önskar dig som min foto lärare med grund änme: NORRSKEN. Du är så duktigt att ta so vackra bilder på norrsken.
    Helt imponerad varje gång när jag tittar på dina fantastiska bilder :)))

    Hos mig blåste och fortfarande blåser katastrofalt.
    Mycket moln igen norrsken :(

    I slut av december planerar jag en resa norrut till Kiruna och vill passera Arjeplog med stor förhoppning på norrsken. Hoppas att väder bli bra, ingen snöstorm. Ska tänka mycket på dig :)

    Med vänlig hälsning
    Sylwia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sylwia. Om du åker till Kiruna passrar du inte Arjeplog, du tänker inte på Arvidsjaur?
      Jag har tankar på en norrskensfotokurs men än är det långt dit.

      Maria

      Radera
  4. För att uttrycka mig på mitt modersmål göteborgska: görfint!
    Grattis till strålande bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina.
      Jag förstår Göteborgska!
      Mvh
      Maria

      Radera
  5. Fantastiska bilder!!!
    Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ina.
      Ska du upp till ditt paradis här snart?
      Mvh
      Maria

      Radera
  6. Jösses va fint det är!! Lyllos er där uppe som får uppleva det. Det skulle jag gärna vilja uppleva på riktigt. Men tills dess njuter jag av dina bilder.

    SvaraRadera
  7. Såå fint. Det sista är så väl avvägt med norrskenet både upp i månskenet och ner i den spegelblanka vattenytan. Med ljuset från samhället i periferin och med snöns vitblåa inramning blir det suveränt.

    SvaraRadera
  8. Helt underbara bilder.. var så länge sedan jag fick uppleva detta skådespel.. saknar så mycket

    SvaraRadera
  9. What a fascinating light!

    Great pictures.

    Greetings - Monika and Bente

    SvaraRadera
  10. Fina!
    Fina så att min polsk kompis blev intresserad av och bad mig om översättning vad har du skrivit.

    SvaraRadera