Summa sidvisningar

tisdag 27 september 2016

Norrsken över Arjeplog









Ute på min kvällspromenad upptäckte jag att det var rätt starkt norrsken på himlen.
Jag gick hem och fortsatte följa skenet från mitt uterum. Jag hade nämligen bestämt mig för att inte åka ut och fota där just ikväll. 
Efter ett tag fick jag helt enkelt ändra mina planer och bege mig ut.
Det går ju inte för sig att missa ett så stort norrsken som det var.
Inte ofta mitt Canon 16-35mm 0bjektiv inte får in hela skenet på 16mm, som ni ser på andra bilden så var det snudd på att det kom med.
Även på första bilden kan man se att norrskenet fortsätter, det gick tvärs över hela himlen.
Där finns också irriterande elkablar som går lite här och där efter Rattikvägen. Men inget att göra åt. 
Det är mörk ute nu när månen lyser med sin frånvaro före kl 24.00. 
Fotograferade med ISO 1600 F 2,8 ca 7sek. Jag fotar mest med bulb och trådutlösare, jag räknar sekunder som slutaren ska vara öppen. 
Det är magsikt att stå här i mörka natten och se skenet. bara en liten del av allt som händer kan man återge i bilder. 
Så ge er ut klara nätter och titta efter norrskenet, det har dragningskraft och är verkligen en upplevelse .
Glöm inte att klicka på bilder om ni ser dom på datorn.

1 kommentar:

  1. Lyckost!
    O grattis till alla dinafina norrskensbilder!
    Önskar vi såg ett värt namnet bara en enda gång härnere på Västlusten

    SvaraRadera